Velkommen til Guderup Børnehave

Guderup Børnehave er normeret til 60 børn i alderen 2,9 -6 år. Til børnehaven har vi tilknyttet en gæstedagpleje, som har egne lokaler og egen legeplads.

I børnehaven er der 3 basisgrupper: de yngste børn (Krummerne), mellemgruppen (Troldene) og gruppen med kommende skolebørn (Spirerne).

Vi følger årets rytme og anvender aktivt vores udearealer. Vi har et stort fokus på relationer både i det store fællesskab, i den lille gruppe, på tværs af hele stuen og i selve huset. Målet er at skabe det trygge sted, hvor barnet finder ro og fred i en hverdag, hvor er der ofte sker en masse ting.

De mindste sover til middag

I børnehaven har vi et børnehavebibliotek, og det gør vi aktivt brug af i dagligdagen.

Børnehavebibliotek

Der laves mad i bålhuset. Denne dag er det nissegrød.

Bålhus

En klimavenlig traktor af genbrugsmaterialer er kommet på legepladsen.

Traktor

Vores sidste studerende havde musikken i fokus, og i den forbindelse lavede hun en musikvæg sammen med børnene ude på legepladsen.

Musikvæg

Vi har fået et fint med akvarium, som bruges som forundringsvindue.

Temaet skifter, når børn og voksne synes det er på tide. Det kan være årstidsbestemt efter hvad der i en periode optager børnene.

Akvariet

Aktiviteter i børnehaven:

Vi har ofte aktiviteter i børnehaven. Aktiviteterne kan man se i nyhedsbrevet, som bliver lagt på Aula hver måned og på tavlen i fællesrummet.

Vi tager på udflugt i skoven med naturvejleder og besøger også brandstationen.

Ellers afholder vi Bedsteforældredage:  En uge i foråret har vi åbent uge, hvor bedsteforældre kan booke sig ind på dage, der passer dem. Temaet bliver oplyst i månedsbreve. Vi inviterer bedsteforældrene med til arbejdslørdagen. I sensommeren laver vi en gæstedag, hvor børn viser deres børnehave frem. Der står kaffe på kanden. Man er altid velkommen til at byde ind med noget, man vil dele med os fx en speciel viden, fortælle om gamle dage, vise gammelt legetøj frem. Kontakt personalet.

Andre arrangementer:

• Fødselsdage holdes i børnehaven efter aftale med personalet på stuen. I barnets børnehavetid kan en af fødselsdagene holdes i barnets hjem, hvis afstanden er i gå afstand.
  • Fastelavn for alle
  • Fest med de ældste børn i oktober
  • Sommerfest for alle forældre og børn
  • Julearrangement for alle forældre og børn

Den pædagogiske hverdag

Overordnet er barnets hverdag i børnehaven forankret i vores pædagogiske tilgange og målsætninger. Vores pædagogik er karakteseret ved, at vi tager udgangspunkt i det enkelte barns individuelle behov, hvad enten det handler om omsorg, stimulering eller relationer børnene imellem. I vores børnehave evaluerer vi og udvikler løbende vores praksis for at skabe de bedste vilkår for at børnene:

• Udvikler selvstændighed, robusthed og får styrket deres selvværd
  • Lærer at indgå i relationer og danne venskaber
  • Får plads til fordybelse
  • Udvikler deres kreativitet og fantasi
  • Deltager i udviklingsstimulerende aktiviteter
  • Møder omsorgsfulde og anerkendende voksne
  • Føler sig set, hørt og forstået
  • Lærer at udtrykke sine behov og følelser
  • Giver plads til andres holdninger og viser respekt for forskelligheder
  • Får udviklet et positivt selvbillede

Vi arbejder med den styrkende læreplan, der tager udgangspunkt i barnets udvikling og som ser legen som værdifuld.

Uddannelsesinstitution

Vi har i perioder studerende fra UC-syd. De kan være hos os i 1. 2. og 3. praktik. Det betyder, at de er i huset fra 7 uger til 6 måneder, og med meget forskellige opgaver. Vi har ligeledes studerende fra pædagogisk assistentuddannelsen, de er hos os i 6 måneder.